Spinozát olvasok. Azt állítja, hogy az emberek mindig rosszak voltak. Tegnap az unokahúgomékkal találkoztam. Szeretnivaló jó emberek. Akkor kikre érti a filozófus a katedrai állítását?
Spinoza nyilván a politikára érti, hogy az emberek mindig rosszak voltak. A politika az nem munka, az valami más. Az ember jó, amíg az objektív, tárgyi, vagy nem emberi dolgokkal van szemben: akkor lesz rosszá, mikor az ember emberrel kerül szembe. Spinoza megállapítását tehát úgy kell érteni, hogy az emberek az emberrel szemben rosszak, és egy kóbor kutyát szívesebben vesznek az ölükbe, mint egy aluljárói hajléktalannak pár forintot dobjanak. Tehát azok rosszak – ez nem Spinoza megállapítása, saját kútfő – : akik felül vannak és elvonják az alul maradottaktól, amit pedig meg kellene adniuk nekik. Az ember elképesztően kevésből meg tud élni, s elképesztően sok igényt tud támasztani. Azért nincs társadalmi robbanás, míg az ember a végső létminimumot el nem éri. Az életet csak a legvégső esetben kockáztatja az ember, anyagi javakért. A ma divatos bankrablások és dohánybolt-rablások (utóbbi abszurdum, ki hitte volna, hogy ez is célpont lehet!...) szóval ezek nem elsősorban anyagi természetű bűnesetek, sokkal inkább politikai. Bankot rabolni nem bűn. Ezt a magam – nem politikai! – szélsőségeivel is elfogadom, ismerve a bankok érzéketlenségét. Én nem büntetőjogász vagyok, hanem művész: nálam a Viszkis hős, gyéef pedig egy privatizációs cápa, és nevetséges pojáca. Viszkisről szívesen írnék. Gyéefről nem, mert már a téma felvetésekor kidobnám a taccsot. A trafikok kirablása: egyértelmű és kiszámítható hatású következménye a közelmúlt Fideszes korrupcióinak. És ha abból indulok ki, akkor Spinoza ítélete telitalálat: az ember minden időben rossz. Mert maga felé hajlik a keze, és egyéb, közhellyé kopott ősi igazságok.
A politika tehát könnyen packázik a tömeggel. És rettenetes, hogy az ember beleszületik egy korba, és képtelen magát attól a kortól függetlenítenie. A barokk alatt muszáj volt „cifrán” élni, építkezni, cifrálkodni (már aki fent volt, és megengedhette magának.) Bethlen István átvette az osztrák ház barokk szellemét és azt tartotta fenn. Mussolini alatt nem volt szabad másról írni, csak az ő nagyarcú, fasiszta egójáról… Duce vita. Gömbös Gyula (forrás: Móricz-napló) magához hívatta az írókat, Zilahy Lajos lakásán találkoztak (!), ott volt Illyés, Kodolányi, Szabó Lőrinc, és mind belement abba a kor szabta zsákutcába, hogy fajilag tiszta irodalomról beszélgettek Gömbössel. És hogy egyáltalán beszéltek vele!... Móricz is ott volt, de közönnyel hallgatta a sok süket dumát. De a kor szellemének megfelelően ő is magyar faj-ról beszél és ír a harmincas években. Abba a korba született. És meghalt negyvenkettőben, mielőtt a fajelmélet igazi és sátáni arcát megmutatta volna. Amikor Hitler kilép a Népszövetségből és fegyverkezni kezd (1935), Móricz már úgy ír a küszöbön álló háborúról, mint a kor elkerülhetetlen szükségszerűségéről. És ha Zsiga bácsi a sokirányú tájékozódása mellett belelapozott volna Darwin, A fajok eredete című munkájába, abból megtudhatta volna, hogy minden színű, nyelvű és vallású ember ugyanazon fajhoz tartozik, amit embernek hívnak. Aki Spinoza szerint csak rossz lehet.
De mi segít az emberiségen? Az emberek mindig felizgatott állapotban vannak, dühösek, ha éhesek, dühösek, ha jól vannak lakva, mert nem tudnak még többet enni. Mi nivellálja ki a különböző társadalmi rétegek közti különbséget; mi hozza egybe a 2o14-re kettészakadt Magyarországot. Talán az, amit Karinthy mondott öt szilvapálinka után (ezt is a Móricz-napló hitelesíti): hogy szerinte a föld belsejébe nagy mennyiségű TNT robbanószert kellene elhelyezni, és bumm… Pedig Karinthy nem volt egy arab terrorista alkat… Csak szabad szellemű művész, aki megivott öt pálinkát. ((Ja, és azt is sokszor hangoztatta Karinthy – ez nem tartozik szorosan ehhez a szaros témához –, hogy Trianonba nem szabad beletörődni. (Én már beletörődtem.)) Vagy Czakó Ferenc művészi műfaja a megoldás, aki majd, mint a homokból kreált formáit, egy mozdulattal eltörli ezt a mostani világot (nem csak a 2o1o óta fennállót!), és új homokot szórva a régire, új világot formál.(?)
Calvero