HTML

Riportok a kanadai vadonból

Friss topikok

  • Lusuka: Nagyszerű pénzkereseti lehetőségek, fotózással, forditással, sorozat és kép feltöltéssel, facebook... (2018.07.05. 23:36)
  • Tuco Ramirez: Azt tudom erre mondani, amit a Vörös Rébék mondott Pörge Daninak: Kár! Kár! Kár! (2017.11.07. 14:53)
  • Tuco Ramirez: Most nagyapa vagy nagybácsi? Több bejegyzésben is keveredik a kettő. Vagy arrafelé így is úgy is m... (2016.07.20. 14:47)
  • Világnézet Netes Napló: Tigáz. Van még magyar ember, aki ezt a céget kedveli és nem utálja? A mi történetünk itt van leírv... (2014.08.16. 07:31) Gáz van tigáz
  • LukeSkywalker: Ez sem jó. Helyesen: Child in Time (2014.07.24. 10:58) Helyesen: Child in Thime

Linkblog

Travis harca

2011.12.19. 11:59 calvero56

 

Tegnapelőtt valamelyik csatornán láttam a Taxisofőr című filmet. Immár tizenvalahányadszor. Ez a film a hetvenes évek egyik amerikai kultuszfilmje volt, de mára művészfilmmé nemesedett. Ennyit változott/butult/kommercializálódott az amcsi filmipar. A téma: Travis, a New York-i taxis (Robert De Niro játszotta, aki akkortájt még nem önmagának parodistája volt, hanem remek színész. Ma már az az érzésem, mintha a hajdani De Niro modorát, és ördögi mosolyát utánozná egy színész, aki hasonlít rá.) Szóval Travis nem tud beletörődni és megbékélni a körülötte zsizsegő világ hazugságával, és meg akarja tisztítani környezetét a mocsoktól. Ráadásul beleszeret egy nőbe, aki viszont egy politikus bohócot választ helyette. Naplót vezet, melyben napról napra kifejezi a világ iránt felhalmozódó undorát, és szándékát, hogy a maga szerény eszközeivel megpróbálja azt megtisztítani. Ez ügyben, első körben vásárol egy 44.-es Magnum Coltot, s mellé még három kisebb kaliberű marokfegyvert, és elhatározza, hogy végez azzal a hazug politikussal, akinek pártjába tartozik az a pasi is, aki korábban lenyúlta a nőt, akit szeretett. Közben összetalálkozik egy gyermek-prostituálttal (Jodie Foster játszotta, alig tizennégy esztendősen, megrendítő hitelességgel!) És miután kudarcba fullad a hazug politikus likvidálásának elhatározása, elmegy abba a kupiba, ahol a lánykát tartják alkalmazásban, és lemészárol mindenkit, kezdve a stricivel, végig a folyosón, a portástól az elaggott kéjencig; vérben úszik a folyosó, a lépcsőház.  Közben ő is sebet kap, de mielőtt önmaga ellen fordíthatná a revolverét, kifogy a dobtárból a golyó, és Travis kénytelen megdicsőülve, hőssé váltan folytatni az életét, a taxizást… És az utolsó jelenetben beszáll a kocsijába a lány, a politikus babája. De nincs feloldozás, nincs kibékülés, nincs egymásra találás. Nincs és-aztán-boldogan-éltek... Házhoz szállítja a csajt, és örökre elválnak.
Hogy mennyire archetipikus történet, azt tragikusan bizonyítja a ma is létező gyermekprostitúció s a gyermekkereskedelem; már Magyarországon is előfordul, hogy a szülei bocsátják árúba kiskorú lányukat. De Travis „kórképe” is ismerős mindenki számára, ha máshonnan nem, a közelmúltbéli norvég és belga ámokfutók esetéből. Ezzel nem akarom Travis tettét követendő példaként állítani. Csak annyit állítok, hogy a művészetnek (esetünkben a filmművészetnek) feladata a valóság felmutatása, még ha az néha fájdalmas is.
Calvero

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kanadaivadon.blog.hu/api/trackback/id/tr293475288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása